flag Судова влада України

Аналіз розгляду звернень громадян у 2022 році

АНАЛІЗ

стану дотримання вимог Закону України “Про звернення громадян”
Черкаським апеляційним судом за 2022 рік

Забезпечення всебічного розгляду звернень громадян, порушених у них проблем, оперативне їх вирішення, задоволення законних прав та інтересів громадян на сучасному етапі є одним із пріоритетних завдань Черкаського апеляційного суду.

Основні нормативні документи, що регулюють порядок надання роз’яснень норм чинного законодавства на звернення фізичних осіб є:

Згідно статті 1 Закону України “Про звернення громадян” громадяни України мають право звернутися до органів державної влади, місцевого самоврядування, об’єднань громадян, підприємств, установ, організацій незалежно від форм власності, засобів масової інформації, посадових осіб відповідно до їх функціональних обов’язків із зауваженнями, скаргами та пропозиціями, що стосуються їх статутної діяльності, заявою або клопотанням щодо реалізації своїх соціально-економічних, політичних та особистих прав і законних інтересів та скаргою про їх порушення.

Військовослужбовці, працівники органів внутрішніх справ і держално безпеки, а також особи рядового і начальницького складу Державної кримінально-виконавчої служби України мають право подавати звернення, які не стосуються їх службової діяльності.

Особи, які не є громадянами України і законно знаходяться на її території, мають таке ж право на подання звернення, як і громадяни України, якщо інше не передбачено міжнародними договорами.

Під зверненнями громадян, відповідно до частини 1 статті 3 Закону України “Про звернення громадян”, слід розуміти викладені в письмовій або усній формі пропозиції (зауваження), заяви (клопотання) і скарги.

Черкаський апеляційний суд забезпечує дотримання вимог Конституції України, законодавства України щодо забезпечення громадянам необхідних умов для реалізації їх конституційних прав на звернення або особистий прийом та обов’язкове одержання обґрунтованої відповіді на нього; вживає заходів з удосконалення роботи з листами, забезпечення уважного прийому громадян, реагування на їх запити та звернення; аналізує стан розгляду звернень, що надходять до суду; вживає заходи щодо ліквідації причин, що породжують скарги.

Голова суду, заступник голови суду, керівник апарату суду та заступник керівника апарату суду ведуть особистий прийом громадян в установлені для них дні і години згідно з затвердженим графіком; розглядають пропозиції, заяви і скарги громадян; дають доручення керівникам структурних підрозділів Черкаського апеляційного суду щодо належної організації роботи із зверненнями громадян.

Так, відповідно до плану роботи Черкаського апеляційного суду на перше півріччя 2023 року, затвердженого головою суду, відділом аналітичної роботи, судової статистики та документального забезпечення проаналізовано стан дотримання вимог Закону України “Про звернення громадян” Черкаським апеляційним судом за 2022 рік.

Проведеним аналізом встановлено, що упродовж 2022 року Черкаським апеляційним судом всі звернення громадян розглядались відповідно до вимог Закону України “Про звернення громадян|” від 2 жовтня 1996 року № 393/96-ВР (із змінами і доповненнями) (далі-Закон).

Відповідно до частин 4, 5 та 6 статті 5 Закону звернення може бути усним чи письмовим.

Усне звернення викладається громадянином на особистому прийомі або за допомогою засобів телефонного зв’язку через визначені контактні центри, телефонні “гарячі лінії” та записується (реєструється) посадовою особою.

Письмове звернення надсилається поштою або передається громадянином до відповідного органу, установи особисто чи через уповноважену ним особу, повноваження якої оформлені відповідно до законодавства. Письмове звернення також може бути надіслане з використанням мережі Інтернет, засобів електронного зв’язку (електронне звернення).

Діловодство за зверненнями громадян у 2022 році велося відділом аналітичної роботи, судової статистики та документального забезпечення (справи № 06-38 та № 06-39), відповідно до статті 13 Закону, в порядку, який встановлений Кабінетом Міністрів України, зокрема Постановою Кабінету Міністрів України від 14.04.2007 №348 (із змінами і доповненнями) якою затверджено Інструкцію з діловодства за зверненнями громадян в органах державної влади і місцевого самоврядування, об’єднаннях громадян, на підприємствах, в установах, організаціях незалежно від форм власності, в засобах масової інформації.

Усю кореспонденцію (поштова) щодо звернень громадян приймає відділ організації діловодства (канцелярія). Під час приймання кореспонденції перевіряється цілісність конверта або пакета, відповідність їх адресування.

Кореспонденцію, яка надходить до суду електронною поштою та містить підпис особи, яка звертається, відділ організації діловодства (канцелярія) роздруковує на паперових носіях, реєструє та передає на резолюцію голові суду (особі, яка виконує його обов’язки) чи керівнику апарату суду (особі, яка виконує її обов’язки).

Подальша реєстрація документів здійснюється в автоматизованій системі документообігу суду в день їх надходження, а тих, що надійшли у неробочий день (час), - наступного після нього робочого дня.

Під час реєстрації звернення громадян підлягають обов’язковій класифікації за встановленими статтею 3 Закону видами: пропозиції, заяви, скарги, клопотання.

Конверти, в яких надійшли звернення, зберігаються разом із цими зверненнями.

Після отримання звернення, відділом аналітичної роботи, судової статистики та документального забезпечення на кожне звернення формується окрема справа, в якій зберігаються документи заявника та здійснюється реєстрація звернення в реєстраційно-контрольній картці шляхом введення таких елементів: прізвища, імені, по батькові заявника, дати надходження звернення, контактний номер телефону заявника, форми надходження звернення (поштою, електронною поштою, на особистому прийомі, через уповноважену особу, через органи влади, через засоби масової інформації, від інших органів, установ чи організацій), ознак надходження звернення (первинне, повторне, дублетне, неодноразове, масове), виду надходження (пропозиції, зауваження), заяви (клопотання, скарги), суб’єкта звернення (індивідуальне, колективне, анонімне), типу звернення (телеграма, лист, усне), категорії авторів звернення (учасник війни, дитина війни, інвалід Великої Вітчизняної війни, інвалід війни, учасник бойових дій, ветеран праці, інвалід І групи, інвалід II групи, інвалід III групи, дитина-інвалід, одинока мати, мати-героїня, багатодітна сім’я, особа, що потерпіла від Чорнобильської катастрофи, учасник ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, Герой України, Герой Радянського Союзу, Герой Соціалістичної Праці, дитина, інші категорії), соціального стану авторів звернень (пенсіонер, робітник, селянин, працівник бюджетної сфери, державний службовець, військовослужбовець, підприємець, безробітний, учень, студент, служитель релігійної організації, особа, що позбавлена волі, інші), дати, контролю, основних питань, які порушуються у зверненні (індексу цього питання), змісту і дати резолюції, прізвища виконавця, терміну виконання, дати надіслання, індексу і змісту документа, прийнятих рішень, дати зняття з контролю, номера справи за номенклатурою.

На всіх вхідних документах проставляється реєстраційний індекс, у реєстраційному штампі. Штамп ставиться на нижньому полі першого аркуша документа праворуч або іншому вільному від тексту місці, крім місця, призначеного для підшивки. Реєстраційний індекс складається з початкової літери прізвища заявника та порядкового номера пропозиції, заяви, скарги, що надійшла. Реєстраційний індекс може бути доповнений іншими позначеннями, що забезпечують систематизацію, пошук, аналіз і зберігання пропозиції, заяв і скарг.

Упродовж 2022 року було опрацьовано та надано відповіді на 80 звернень (заяв, скарг), запитів, з яких:

38 письмових звернень громадян (відповідно до Закону України “Про звернення громадян”);

32 запити на інформацію (відповідно до Закону України “Про доступ до публічної інформації”);

9 адвокатських запитів, передбачені Законом України “Про адвокатуру та адвокатську діяльність”;

1 депутатське звернення (відповідно до Закону України “Про статус народного депутата України”).

За результатами розгляду 38 письмових звернень громадян (відповідно до Закону України “Про звернення громадян”), працівником відділу аналітичної роботи та судової статистики до реєстраційно-контрольної картки вносилися такі результати:

вирішено позитивно - 7 письмових звернень;

відмовлено у задоволенні - на 1 письмове звернення;

дано роз’яснення - на 25 письмових звернень;

повернуто авторові відповідно до статей 5 і 7 Закону України “Про звернення громадян” - 4 письмових звернення;

не підлягали розгляду відповідно до статті 8 Закону України «Про звернення громадян» - 1 письмове звернення.

На виконання вимог Закону, наказом голови суду від 19.11.2020 № 44-од, затверджено графік особистого прийому громадян в Черкаському апеляційному суді головою суду, заступником голови суду, керівником апарату суд) та заступником керівника апарату суду, відповідно до якого затверджено дні, години та місце прийому громадян:

 

 

 

Керівництво Черкаського апеляційного суду

Дні та години прийому

Місце прийому

Голова Черкаського апеляційного суду Сіренко Юрій Володимирович

другий та четвертий четвер місяця з 09:00 до 16:00

м. Черкаси,

вул. Верхня Горова, 29, кабінет № 260

Заступник голови Черкаського апеляційного суду                                     Бородійчук Володимир  Георгійович

перший та третій понеділок місяця з 09:00 до 16:00

м. Черкаси,

вул. Верхня Горова, 29, кабінет № 145

Керівник апарату Черкаського апеляційного суду Копитіна Тетяна Дмитрівна

другий та четвертий понеділок місяця з 09:00 до 16:00

м. Черкаси,

вул. Верхня Горова, 29, кабінет № 257

Заступник керівника апарату Черкаського апеляційного суду                                                 Громова Крістіна Леонідівна

перший та третій вівторок місяця з 09:00 до 16:00

м. Черкаси,

вул. Верхня Горова, 29, кабінет № 259

Вказаний графік розміщений на дошці оголошень Черкаського апеляційного суду та на офіційному веб-сайті суду. Також на офіційному веб-сайті було розміщено рубрику “Електронне звернення”, за допомого якої до суду може бути надіслане електронне звернення.

Звернення, які були предметом розгляду під час особистого прийому громадян головою суду, заступником голови суду та керівником апарату суду, реєструються в журналах обліку особистого прийому громадян (справи № 06-26, № 06-27 та № 06-28).

Особистий прийом громадян керівництвом суду здійснюється з питань організаційної діяльності Черкаського апеляційного суду. Питання, що вирішуються в порядку, встановленому процесуальним законодавством, на особистому прийомі громадян не розглядаються.

Помічник голови суду та помічник заступника голови суду забезпечують діловодство за зверненнями громадян під час особистого прийому керівництвом суду, контролюють терміни розгляду, ведуть журнали обліку особистого прийому громадян.

Прийом громадян проводиться регулярно у встановлені і доведені до відома громадян дні та години.

Відповідно до положень ст. 20 Закону звернення розглядаються і вирішуються у термін не більше одного місяця від дня їх надходження, а ті, які не потребують додаткового вивчення, невідкладно, але не пізніше п’ятнадцяти днів від дня їх отримання.

Як показує аналіз з вивчення звернень громадян, упродовж 2022 року, громадяни скаржилися здебільшого на допущення тяганини у справах, несвоєчасне надання на їх клопотання копій процесуальних документів, можливості ознайомитися з матеріалами справи та сприяння у видачі чи направленні поштою процесуальних документів, в тому числі і на неналежну організацію роботи місцевого суду (несвоєчасне направлення та видача копій судових рішень місцевих судів), а також на неправомірні, на думку авторів скарг, дій керівника апарату суду, суддів та працівників апарату, тощо.

При перевірці доводів, викладених у цих зверненнях, апеляційним судом було визнано їх, переважно, необґрунтованими, а якщо у зверненнях висловлювалося прохання про втручання в діяльність судді щодо здійснення правосуддя, проведення перевірки стосовно дій (бездіяльності) суддів Черкаського апеляційного суду чи осіб, які належать до інших сфер діяльності держави, їм був роз’яснений порядок вирішення звернень, відповідно до вимог Закону України “Про звернення громадян” та надавалися роз’яснення щодо повноважень апеляційного суду та голови апеляційного суду, які визначені             статтями 27 та 29 Закону України “Про судоустрій і статус суддів”.

Розгляд запитів і звернень народних депутатів України, адвокатів та громадян, здійснювалися у визначені Законами України “Про статус народного депутата України”, “Про звернення громадян”, “Про адвокатуру та адвокатську діяльність”, “Про інформацію” терміни.

Висновки і пропозиції

Звернення (заяви, скарги) громадян є чуттєвим індикатором проблем, які турбують суспільство, що особливо помітно на прикладі звернень громадян, які надійшли за звітний період до Черкаського апеляційного суду.

Відповідно до вимог Законів України “Про звернення громадян”, “Про статус народного депутата України”, “Про адвокатуру та адвокатську діяльність”, “Про інформацію” та у межах наданих повноважень, судді та працівники апарату суду забезпечують належний облік та розгляд звернень (заяв, скарг) та запитів.

З метою вдосконалення організації роботи з обліку звернень громадян, їх особистого прийому та аналітичної роботи необхідно:

керівнику апарату суду та її заступнику здійснювати постійний контроль за станом діловодства та дотриманням строків розгляду звернень громадян;

начальникам відділів аналітичної роботи, судової статистики та документального забезпечення та організації діловодства (канцелярія), забезпечити належне ведення діловодства по зверненню громадян у відповідності до вимог Інструкції з діловодства за зверненнями громадян в органах державної влади і місцевого самоврядування, об’єднаннях громадян, на підприємствах, в установах, організаціях незалежно від форм власності, в засобах масової інформації, затвердженої Постановою Кабінету Міністрів України від 14.04.1997 № 348 (із змінами та доповненнями);

суддям та працівникам апарату суду безумовно дотримуватись вимог і порядку розгляду звернень (заяв, скарг), запитів та вирішення порушених у них питань з дотриманням термінів, передбачених Законами України “Про статус народного депутата України”, “Про звернення громадян”, “Про адвокатуру та адвокатську діяльність”, “Про інформацію”;

з метою недопущення надходження повторних звернень надавати повні та обґрунтовані відповіді;

при розгляді звернень вживати заходи для об’єктивного та своєчасного вирішення поставлених заявниками питань, а якщо звернення не містить достатніх даних, необхідних для прийняття обґрунтованого рішення, вживати у встановленому чинним законодавством порядку необхідних заходів для отримання додаткової інформації;

систематично аналізувати питання, що порушуються у зверненнях, з метою подальшого недопущення виявлених недоліків при здійсненні судочинства.

 

Керівник апарату

Черкаського апеляційного суду                                                  Тетяна КОПИТІНА